Reisverslag Oeganda 2024

Vanaf 12 januari 2024 tot 20 januari 2024 bezoeken gemeenteleden van de Gasthuiskerk onze zustergemeente St.Stephen church in Lukomera-Oeganda. We hebben geprobeerd iedere dag verslag te doen maar door de slechte verbindingen is dat niet altijd gelukt.

Vrijdag 19 januari 2023

Vrijdag 19 januari

Deze laatste dag alweer stond in het teken van laatste bezoekjes en afscheid nemen. Aan het eind van de ochtend is er namens de Gasthuiskerk een boom geplant in de tuin voor de kerk in Lukomera. Bolswarders, samen met een aantal mensen vanuit de St. Stevens church hebben deze klus geklaard. Mooi stukje verbondenheid en samenwerking in de praktijk! Na het avondeten is er nog afscheid genomen van Paul en Damalie. Afscheid nemen kan zo lastig zijn en dat was dit ook. En daarna was het wachten op de taxibus die de groep weer naar het vliegveld zou brengen. En zo kwam er een einde aan een prachtige week om na een lange reis weer veilig thuis te komen.

Een bijzondere dag. Een lange rit over stoffige wegen vol kuilen zijn we naar een ziekenhuis gereden. Een heel arme omgeving.  Na uitleg over het ontstaan van dit ziekenhuis krijgen we een rondleiding over de afdelingen. De patiënten brengen hun eigen verzorging mee in de vorm van familielid dat voor het zorgt en/of voor hen kookt. We worden uitgenodigd om met hen te praten en voor hen te bidden. Dat doen we graag, maar wat een omgeving om dat te doen. Indrukken en emoties vechten om voorrang, maar het is een hele mooie ervaring om dit met elkaar mee te maken en te delen.

‘s Middags zijn we weer naar de school geweest om een stukje van de jeugdconferentie mee te maken. Veel muziek, veel lawaai en veel originele Afrikaanse dans. Heel veel vrolijkheid dus. Onze bijdrage aan deze middag was het zingen van een lied in zes talen (waaronder fries) en het laatste couplet in het Oegandees. Luid applaus tot gevolg!

Woensdag 17 januari 2024

Vandaag zijn we samen met een aantal Oegandezen waar veel contact mee is, naar het Ziwa Rhino park geweest. Een wildlife park waar neushoorns leven en bewaakt worden door rangers om om ze te beschermen voor stropers. Onder leiding van 2 gidsen gingen we op pad. We kregen uitleg van de gidsen en aanwijzingen over de richting die we moesten lopen om zo dicht mogelijk bij de dieren te komen. Indrukwekkend grote dieren. We zagen een heel “neushoorn gezin”. Prachtig om te zien! De lunch gebruikten we lodge met een restaurant vlakbij het park waar ook een zwembad bij was. Een frisse duik was erg welkom. Hoewel de meeste Oegandezen bang voor water zijn, waagden een aantal van hen zich in het water wat grote hilariteit veroorzaakte. Kortom: een prachtige dag!

_____________________________________________-

Dinsdag 16 januari 2024

Deze ochtend zijn we vroeg van start gegaan. Om 8 uur zijn we met de jongeren die de conferentie bezoeken het dorp in gegaan en hebben afval verzamelt. Afval genoeg. Veel plastic en veel andere rommel op hopen gegooid en laten verbranden. We hopen dat de bevolking is aangemoedigd om het in het vervolg op te pakken. We kregen veel bemoedigen berichten.

Een aantal dorpsbewoners gaf aan dat ze zich schamen dat wij hun rommel moesten opruimen. Na de middag zijn we naar Wobulenzi geweest een dorp wat ongeveer 7 kilometer verderop ligt. Met een busje (er rijden er honderden per dag) daar naar toe geweest. Met zijn twaalven erin en er konden nog een paar bij!!

_____________________________________

Op 12 januari is de groep uit Bolsward vertrokken naar Oeganda. Om 15:00 uur vrijdagmiddag zou het vliegtuig vertrekken naar Oeganda met een overstap in Caïro. Het vliegtuig vertrok meer dan een uur te laat. De overstap in Cairo was maar een uur naar het vliegtuig naar Oeganda. Bij aankomst in Cairo bleek het vliegtuig naar Oeganda inmiddels was vertrokken. Men kon pas de volgende dag doorvliegen. Zondagmorgen 14 januari om 7 uur in de ochtend kwam men aan in Oeganda. Iedereen toch wel wat moe naar een dergelijke reis!!!. Na een autoreis van bijna 2 uur kwamen we aan in Lukomera.

Na even wat opfrissen zaten we om 10:00 uur in de kerk op zondag. Tijdens de dienst werd door ons een boom aangeboden en een kaars zoals we die ook in Bolsward elke zondag in de kerk hebben te branden. Kunnen we iedere zondag aan elkaar denken en voor elkaar bidden.

Vandaag dinsdag 16 januari proberen we verslag te doen van onze belevenissen de afgelopen dagen. Het gaat met iedereen goed en we zijn onder de indruk van de ontmoetingen en de gesprekken